<< poprzednia strona  

 

 

STATUT FUNDACJI

 „Partnerstwo Regionów”

 

Rozdział I

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

§ 1

Fundacja pod nazwą PARTNERSTWO REGIONÓW ustanowiona została przez Tomasza Kruszyńskiego zwanego dalej fundatorem, aktem notarialnym z dnia 25.06.2004r. repertorium A numer 8364/2004 w Kancelarii Notarialnej w Poznaniu. Działa na podstawie ustawy z dnia 6.04.1984r o fundacjach, oraz niniejszego statutu i zwana jest w dalszym ciągu Fundacją.

§ 2

1. Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz za granicą.

2. Siedzibą Fundacji jest Miasto Poznań.

3. Dla wykonywania swych zadań statutowych Fundacja może tworzyć stałe i czasowe placówki terenowe.

4. Fundacja może posiadać oddziały za granicą, tworzone na podstawie uchwały Rady Fundacji.

§ 3

Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.

§ 4

Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Rozdział II

CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI

§ 5.

Celem Fundacji jest nawiązanie, stabilizacja i rozwój kontaktów i współpracy pomiędzy regionami państw Unii Europejskiej, w tym Polski, oraz regionami Ukrainy, Rosji i innych państw, a w szczególności: pomiędzy regionem Wielkopolski w Polsce i regionem Czernihowskim na Ukrainie, i to w zakresie ekonomicznym, społecznym, kulturowym i edukacyjnym. 

§ 6.  

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1.       Współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym celach działania Fundacji.

2.       Reprezentowanie klientów pochodzących z jednego regionu w rozmowach i negocjacjach z drugą stroną.

3.       Wyszukiwanie partnerów pochodzących z różnych regionów do nawiązywania kontaktów handlowych, usługowych, produkcyjnych, montażowych.

4.       Organizowanie staży dla specjalistów niezbędnych w realizacji kontaktów gospodarczych, społecznych, artystycznych, sportowych.

5.       Nawiązywanie kontaktów w celu organizacji i przeprowadzenia szkoleń z zakresu integracji europejskiej, ekologii, problematyki społecznej, edukacji specjalistycznej: księgowość, finanse, prawo, psychologia, zarządzanie, problemy transformacji gospodarczej, reformy administracyjnej i samorządowej.

6.       Przygotowanie współpracy w zakresie szeroko pojętej turystyki: hotelarstwo, biura podróży, edukacja turystyczna, kontakty bezpośrednie,

7.       Organizacja staży i praktyk dla młodzieży,

8.       Współpraca z podmiotami wyspecjalizowanymi w działaniach gospodarczych, szkoleniowych, artystycznych, ekologicznych,

§ 7

Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób

i instytucji zbieżną z jej celami.

Rozdział III

MAJĄTEK FUNDACJI

§ 8

Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1.000,- zł  (jeden tysiąc złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.

§ 9

Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:

1. darowizn, spadków, zapisów;

2. dotacji i subwencji oraz grantów;

3. dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;

4. dochodów z majątku Fundacji oraz z jego sprzedaży

§ 10

1.      W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane

     przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.

2.      W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i przyjmuje je wyłącznie wtedy, gdy jest oczywistym, że aktywa spadku znacznie przewyższają jego pasywa.

§ 11

Majątkiem Fundacji zarządza jej zarząd, z tym że do sprzedaży nieruchomości, albo na zawarcie umowy najmu lub dzierżawy ich dotyczącej konieczna jest zgoda Rady Fundacji wyrażona większością bezwzględną głosów.

§ 12

Fundacja może zawrzeć umowę z inną osobą prawną, jak w szczególności spółką prawa handlowego, gminą, powiatem, województwem, na mocy której będzie realizować swoje cele w formach zgodnych z niniejszym statutem i otrzymać na realizację tych celów odpowiednią subwencję lub dotację.

§ 13

Fundacja prowadzi gospodarkę swoim majątkiem z zachowaniem zasad gospodarności i z założeniem, że majątek Fundacji nie powinien ulec uszczupleniu.

§ 14 

Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 15

Fundacja nie może:

1.      udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,

2.      przekazywać jej majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

3.      wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji,

4.      zakupywać na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie, członkowie organów lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie.

 

Rozdział IV

WŁADZE FUNDACJI

§ 16

1. Władzami Fundacji są:

a.      Rada Fundacji

b.      Zarząd

RADA FUNDACJI

§ 17

1.      Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.

2.      Rada Fundacji składa się od 5 do 10 członków.

§ 18

1.   Rada Fundacji jest kierowana przez Przewodniczącego Rady, wybieranego i odwoływanego przez Radę w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów. Rada może powołać również jednego lub dwóch wiceprezesów, oraz sekretarza. Rada uchwala swój regulamin.

2.   Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.

§ 19

1. Rada Fundacji zbiera się, co najmniej raz w roku.

2. Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo 

    Zarząd Fundacji. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Fundator.

§ 20 

1.      Pierwszy skład Rady Fundacji został powołany przez Fundatora.

2.      Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.

3.      W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady, i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji. Fundatorzy nie mogą być w ten sposób pozbawieni członkostwa w Radzie Fundacji.

4.      Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady oraz odwołania przez Radę Fundacji na skutek braku uczestnictwa w jej pracach;

5.      Rada Fundacji powołuje i odwołuje członka Rady w głosowaniu tajnym większością 2/3 głosów.

§ 21

1. Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.

2. Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją. Członkowie Rady Fundacji nie mogą:

a)   pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu,

b)   być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,

3.   W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji, lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.

§ 22

Do kompetencji Rady Fundacji należą wszelkie sprawy zastrzeżone w niniejszym statucie, a nadto:

a.      określanie kierunków rozwoju Fundacji,

b.      uchwalanie planów działalności Fundacji,

c.      podejmowanie decyzji we wszelkich innych sprawach, jakie Rada Fundacji postanowi objąć swoją kompetencją.

§ 23

Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań kontrolnych jest uprawniona do

a.      powoływania i odwoływania Prezesa i członków Zarządu,

b.      podejmowania decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustaleniu  ich wynagrodzenia,

c.      oceny pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielenie członkom Zarządu absolutorium,

d.      nadzoru nad działalnością Fundacji,

e.      żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,

f.        żądania od członków Zarządu pisemnych lub ustnych wyjaśnień,

ZARZĄD FUNDACJI

§ 24

1.      Zarząd Fundacji składa się od jednej do pięciu osób i jest powoływany i odwoływany przez Radę Fundacji w głosowaniu tajnym, większością 2/3 głosów.

2.      Zarząd powołany jest na trzyletnią kadencję,

3.      Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję

4.      Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu.

5.      Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.

6.      Rada Fundacji może uchwalić regulamin zarządu.

§ 25

Zarząd kieruje działalności Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz oraz posiada wszelkie kompetencje, jakie przez niniejszy statut nie zostały zastrzeżone dla Rady Fundacji. Do reprezentowania Fundacji wystarczające jest działanie jednego członka Zarządu.

§ 26

1. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

a. uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,

b. uchwalanie regulaminów,

c. sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,

d.      ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia 

     pracowników Fundacji,

e.      podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do

     kompetencji innych organów,

f.   przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,

g.  występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu 

     Fundacji, połączenia z inna fundacją oraz likwidacji Fundacji.

2. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał - zwykłą

     większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu,

3.      O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.

4.      Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać

     Radzie Fundacji Roczne Sprawozdanie z działalności Fundacji.

Rozdział V  

ZMIANA STATUTU FUNDACJI

§ 27

Zmiana statutu Fundacji może nastąpić w drodze uchwały Rady Fundacji, powziętej większością 2/3 głosów wszystkich jej członków.

Rozdział VI

Połączenie z inną fundacją.

§ 28

1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania 

    swoich celów.

2. Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby  

     ulec istotnej zmianie cel Fundacji.

§ 29.

W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest zarząd, przy czy jego

decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji.

Rozdział VII  

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 30

W razie likwidacji Fundacji – co może nastąpić w sytuacjach opisanych w art.15 ustawy o fundacjach - Rada Fundacji decyduje o przeznaczeniu majątku pozostałego po likwidacji.

§ 31

O likwidacji Fundacji decyduje Rada Fundacji większością 2/3 głosów wszystkich jej członków. Likwidacja może nastąpić w przypadkach przewidzianych ustawą.

§ 32 

Rada Fundacji podejmując uchwałę o postawieniu Fundacji w stan likwidacji mianuje likwidatorów, jeżeli nie postanowi, że likwidację będzie przeprowadzał Zarząd Fundacji. Likwidatorzy spłacą wszelkie zobowiązania Fundacji, ściągną lub zbędą jej wierzytelności, oraz zadysponują majątkiem pozostałym po likwidacji zgodnie z uchwałą Rady Fundacji oraz niniejszym statutem.

 

  << poprzednia strona